Forslag til undervisnings opplegg i to
skoletimer for animasjonsfilmen ”Sinna
mann”
1.time
Først en kort inføring i animasjonsfilmens
historie som som startet i N.Y. rundt 1910 i de første tegnefilm studiene der.
I 1930 årene utviklet Walt Disney tegnefilmene til en industri.
Deretter visning av
filmene ”Dot”, ” Gulp” og ”Back to start”. Diskusjon etter hver
film om hvordan filmene oppleves, hvordan de er blitt til og bruk av
virkemidler. Gjerne vise filmsnutt fra You Tube fra prosessen med å lage
filmene.
Siste del av timen. Gjennomgang av
billedboken ”Sinna Mann”. Filmen blir
vist i neste time. Dette for å forberede elevene på hva som kommer. Noen elever
kan oppleve dette temaet som vanskelig og kan ha stort behov for å være
forberedt.
(Det
bør gis et et tilbud om samtale hvis noen av elevene har behov for det.)
2.time
Visning av Sinna mann av Anita
Killi 20 min, deretter muntlig besvarelse av spørsmål;
Hvordan oppleves filmen i forhold til
boken?
Hvordan fremstilles hovedpersonene?
Hvilken rolle spiller hunden, fuglene
og fiskene?
Hva slags virkemidler i brukt i filmen
som vi ikke finner i boken?
Hvordan er fortellerstemmen i filmen og
hvilken effekt oppnås ved å bruke denne stemmen?
Hvilke andre lyder er brukt for å
forsterke handlingen i filmen?2
Utdrag fra Visuell kompetanse
kompetansemål KU06
vurdere ulike budskap, etiske
problemstillinger og visuell kvalitet i reklame, film, nettsteder og
dataspill
Lokalt læringsmål
|
Lav
|
Middels
|
Høy
|
Kompetanse til å vurdere andres
arbeider ved hjelp av relevante fagbegreper.
|
Gjengi handlingen
|
Kunne svare på spørsmålene
|
Kunne utdype svarene og fortelle om
effektene som er benyttet
|
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar